kennelskybar

Alla inlägg under maj 2012

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

 

Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars flyg till Madrid eller för all dell 50 minuter till Hässleholm. Hon verkar inte se skillnad på Europasieger i Dortmund, världsutställning i Paris eller årets julutställlning inofficiellt i Moheda. Jag vet hur det kommer sig... vi har rutiner och vi gör inga avsteg.


1. Bacon reser alltid i en av sina två burar. Den hopfällbara stålburen om vi åker bil, annars i den flyggodkända plastburen. Det skapar en lugn och avskrämad miljö för henne, där hon vet att hon kan sova lugnt. INGEN pratar med Bacon i buren, vill man prata med henne så får man ta ut henne. Bur = lugn och ro.


 


2. På morgonen innan avfärd har vi en särskild runda som vi går. ALLTID oavsett om det är spörgen, gassande sol eller hagel. Vi går den bara då vi reser, ingen annan gång. Signalen är tydlig för Bacon - hon vet att vi är på väg.


3. Den rosa väskan är starkt förknippad med resande och show för Bacon, så när den plockas fram så sover Bacon under bordet där väskan står. Man åker inte på show utan den helt enkelt. I den rosan väskan finns allt, den är som Dr Snuggles väska - det som inte finns i den behövs inte.


4. På utställningsplatsen har hon allt på samma sätt varje gång. Vi provspringer ringen med Bacon iklädd rätt halsband/koppel och jag visar henne att den älskade pipisen är med. Därefter så får hon återgå till att sova i buren.


5. Då klassen innan Bacon börjar konkurrensbedömas så tar jag ut Bacon. Då är det bara vi som gäller, vi pratar inte med andra alls. Jag pratar bara med Bacon, gärna sittandes på golvet med henne nära nära nära. Jag vill att hon ska förstå min sinnesstämning och vad jag vill att hon ska göra. Nu är hon ju en bångstyrig, självständig tjej så det kan ta lite tid.


6. Vi sätter stor stolthet i att vara först på plats. Bacon orkar stå, stå, stå och showa i stort sett hur länge som helst och jag vill att domaren vet redan från början vilken hund som alltid är på rätt plats och som jobbar sig genom alla klasser.  Vi ser till att ha gott om utrymme till de andra hundarna.


 


7. Halsbandet bakom öronen då vi ska springa förklarar för Bacon att det är nu hon får dra i koppel och ligga längst fram i kopplets fulla läng. Det är här Bacons absolut mest enastående showpersonlighet ligger - hon ska vara först och främst...på 1 meter eller 3 spelar henne ingen roll. Man springer med huvudet högt längst fram!


8. När bedömningen avklarats så är det slutbelöning som gäller: den rosa eller den gula pipisen och lektid med denna är det som Bacon jobbar för. Hon vet att den belöningen kommer utanför ringen och hon har tålamod och förväntan. Så tro inte att vi tjurar då vi lämnar ringen - vi har bara vår avslutande rutin att göra klar.


Den här våren har innefattat följande utställningar:


VALLS, Spanien - Bacon blev Best In Show 2:a!!!!

CRUFTS, England - Bacon oplacerad i öppenklassen och en stor besvikelse förstås.

SKÅNEBULLEN, Hässleholm - Bacon BIS Runner up!!!

Dortmund British Dog Festival-  Bacon 2:a bästa tk av 28 tikar med res CC!!!

EUROPASIEGER, Dortmund - Bacon Vice Europa Siegerin 25 tikar


Vi laddar nu inför våra kommande 5 utställningar

World Dog Show, Salzburg

Primavera RSCE, Madrid

Monografica, Madrid

ÖsTeK, Norrköping

ÖKK, Norrköping


Sedan är det dags för min vackra Bacon att få vara mammaledig hoppas vi!


 

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som granne. Här spelar tyska mästarna Borussia Dortmund sina hemmamatcher och eftersom de just korats till just årets tyska mästare så var det stor fest planerad på stadion och man måste säga att hemmalaget drar enorma besökarsiffror även om matchen inte ens spelades i Dortmund!


Vi hade just avslutat dagens finaltävlingar då vi skulle passera alla dessa människor som firade med öl, "skönsång" och allmänt stoj och stim. Ni kan ju själva föreställa er kulturkrocken mellan uppsnoddade malteserägare med sina telningar i puppycarts och brölande medelålders män med åtminstone ett halvt flak öl innanför skinnvästen... Det var lite festligt, men det som verkligen slog mig var hur otroligt ill det står till med allmänheten och deras förtroendekapital för hundar. Min väninnas stora grupp 2-hundar är visserligen just stora och av en tyngre herdehundstyp, men lika trevliga och rara som man kan förvänta sig av mentalt stabila hundar oavsett ras. Min lilla Bacon är ju som bekant en miniatyrbullterrier på stadiga 17 kilo, mycket skrämmande inte sant? Men eftersom Tyskland har flera delstatsområden som har regler runt hundägande/hundraser osv så har man alltså lyckats skrämma upp sina medborgare rätt rejält.


Det var alltså inga som helst problem för oss att passera köerna in på stadion, folk flyttade sig som om vi var Moses med staven. Men nog hade jag föredragit om det skett i respekt/vänlighet och inte av rädsla för min hund. Jag vet att den tyska klubben för Bullbreeds jobbar stenhårt med att informera om raserna och att försöka få bukt med allmänhetens fördoma, men det verkar otroligt tungt. Om man läser statistiken i Tyskland så är det absolut flest människor som bits av schäfrar och på nummer två återfinns schäfermixar. Det är också de två raser/rasmixar som det finns flest av, så det hela verkar endast följa logikens banor. Men eftersom det är just dessa raser som folk har, så har politikerna inte satt/ inte vågat sätta regler kring ägandet av dessa. Jag tycker inte det är konstigt alls, men jag finner det märkligt att man har regler runt bullterrier och nota bene endast bullterrier och am staff. Staffordshire och minatyrbullterrier klarar sig, men endast av den enkla anledningen att de är små....


Tyska bullbreedklubben fick genom sina skrivelser genom hos tyska kennelklubben att ansöka hos FCI om skilda rasnummer på minatyrbullterrier/bullterrier med hänvisning till att man på så sätt skulle kunna rädda åtminstone en ras. För mig är det så galet, så håret reser sig i nacken och på armarna och jag vill morra dovt. Man offrar alltså bullterriern... och inte nog med det - man tvingar på detta på ALLA andra länder och jag är övertygad om att man inte alls tänkt genom detta. FCI accepterade och nu ses miniatyrbullterrier och bullterrier som två helt skilda raser, inte mer lika än miniatyrbullterrier och tax eller bullterrier och pekinese. Galet och helt uppåt väggarna fel.


Vad spelar då ett rasnummer för roll? Mina skäl kan jag lista här:


1.) Solidaritet med sina släktraser, man offrar inte en för att rädda sin egen - för var så säker att då är det din ras som står på tur nästa gång!!!!!


2.) Minatyrbullterrier och bullterrier har SAMMA rasstandard ner till sista ordet förutom storleksangivelsen. Precis som pudel och tax, de har samma nummer oavsett storlek eller hårlag/färg. Varför skulle vi ha det på annat sätt?


3.) Om syftet var att rädda miniatyrbullterrier hur har man då tänkt att försvåra ägandet av bullterrier ska hjälpa? Hur ska vi då kunna dra nytta av varandras kunskaper, veterinärmedicinska framgångar/projekt osv?


4.) Om man förbjuder bullterrier (vilket ser ut att kunna vara på väg...) hur ska man då kunna göra s.k interbreeds? Man kan ju inte få avla med en ras som är förbjuden? Tyska miniatyrbullterrieruppfödare har kommit otroligt långt i sin avel med hjälp av interbreeds och 2:a generations interbreeds och nu har man i rena förskräckelsen och med hänvisning till FCI-numren och lagarna kommit fram till att endast hundar under ett visst mått ska få avelsrättigheter. Ni ser att inavelsdepressionen och flaskhalsen närmar sig med stormsteg? I kombination med att folk är helt fanatiska med att bara avla på hundar med CLEAR-status avseende PLL så förespår jag lite bittert att om 5 år så ligger Tyskland i botten på Europa då det gäller mins. Vilken skam!


5.) I Sverige innebär detta att våra domare inte kan få vidareutbilda sig på båda våra raser vid samma tillfällen utan att de behöver söka på två olika raser. Jag vet vad det innebär, man kommer strunta i lillebror och minatyrbullterrierna kommer att bli ett avskrap på botten som bara kommer dömas av terrierallrounders eller allrounders. Vem ska då visa uppfödarna rätt väg framåt?


Jag är mycket mycket bekymrad och tiden får utvisa om jag har rätt eller fel, men jag hoppas att alla uppfödare inser att den stora genetiska variationen ligger i våra interbreeds och i våra Carriers. Själv glädjs jag åt att Bacons planerade kull kommer innehålla båda!

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards