kennelskybar

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Att göra reklam för sig själv.

Av Hanne Winninge - 22 mars 2012 20:35

 


Jag är egenföretagare, jag är entreprenör och jag är en selfbuiltwoman. Det betyder att jag mycket väl vet hur viktigt det är att bygga upp ett varumärkesnamn och jag arbetar varenda dag med att bibehålla, utveckla och förbättra mitt eget varumärkesnamn. I varje möte med varje kund är jag PR-ansvarig, kundtjänstansvarig, kvalitetssäkerhetskontrollant, säljare och hantverkare. Att sitta på flera stolar är en av de bästa bitarna med att driva just eget företag. Då jag startade mitt företag visste jag att den största anledningen, enligt mitt förmenande, till att så många kvinnors företag går åt skogen egentligen inte var en bristande idé utan bristande PR. Med rätt reklam och rätt säljegenskaper kan man sälja snö i Alaska och sand i Sahara. Säljardriften måste vara stor oavsett om du är rörmokare, hundfrisör eller om du säljer märkesjeans i outletbutik på nätet. Jag såg så många av mina (faktiskt främst kvinnliga) kollegor inom egetföretagandet få plocka ner sin rörelse efter det första året eller möjligtvis år 2. Men det jag däremot aldrig hade sett var deras reklam. Att föda upp hundar är en del av mitt företagande, men där levde jag i förnekelse betydligt längre tid. Visst hade jag hemsida och visst annonserade jag mina valpkullar och med åren så fick mitt kennelnamn en viss förankring i bedlingtonvärlden och jag märkte att familjer med intresse i att arbeta med sina bedlingtons valde mig i stor utsträckning. Men egentligen kan man inte säga att jag fattade aktiva beslut då det gällde att marknadsföra min kennel. Det var egentligen först i samband med att jag bytte ras till miniatyrbullterrier som jag bestämde mig för att på ett mer engagerat plan bygga upp mitt eget varumärke. Jag har valt att ha proffshjälp med logotype, jag har valt att ha en AD för våra annonser, jag har en proffessionellt byggd hemsida. Mina runt omkring attiraljer till utställningar är nogsamt utvalda och gjorda för att vara förstaklass. Vårt burskynke är en fullständig fest i pompa och ståt, min jacka är en del av mitt varumärke och Bacon och Yihoo har båda egna fancard. Inget av detta är gratis och inget av detta är en slump. Inget av detta är heller tänkt för att skriva andra på näsan eller för något annat än att de utgör en del av det varumärke jag nu bygger upp för min kennel. Mina annonser är placerade i de tidningar där jag ser störst värde för deras genomslagskraft (och där jag har råd…men HundSport verkar coolt). Jag har en budget för varje år då det gäller min PR för min kennel. Det betyder förstås att den reklam jag gör den gör jag för mig och min kennel! Den reklam jag gör, den gör jag för att skapa en position på marknaden. Jag har inga valpar att sälja, så det är ett långsiktigt arbete jag påbörjat. Emellertid verkar denna uttänkta strategi vara lite av ett rött skynke. Jag har lagt ett par dagar på att fundera kring detta och jag kommer egentligen inte fram till annat än att jag kanske borde förklara hur jag tänker. Med det här inlägget har jag gjort det och räcker inte det, ja då tar jag resten av åsikterna som avundsjuka och missunnsamhet snarare än konstruktiv kritik eller ärliga frågor. Så min kära uppfödarkollega – har du en PR strategi och en budget eller har du valt på annat sätt?


   

 
 
Jenny/Nike

Jenny/Nike

22 mars 2012 20:51

Jag försöker hjälpa till så mycket jag kan ;) Tre tröjor med ditt kennelnamn, kanske någon som ser och minns i alla fall :)

http://lydnadshundar.bloggagratis.se

 
christina

christina

22 mars 2012 21:26

Kanske är det lite osvenskt. I USA ärr tidningarna fyllda av dylika annonser. Måste säga att du fått till det riktigt snyggt. Balansgången mellan bra PR och övriga kostnader är inte helt enkel. Är ju själv egenföretagare och uppfödare så dina funderingar känns väldigt relevanta även för mig!

http://socialahundar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards