kennelskybar

Alla inlägg den 27 december 2011

Av Hanne Winninge - 27 december 2011 07:13

Jag har varit en lat bloggerska, det innebär förstås att jag egentligen har en massa jag borde berätta, men ni får helt enkelt nöja er med en extremt kort resumé av den senaste månadens intensiva leverne á la Hanne.


Första helgen i december satte sig Anna och jag på planet medan Bacon nogsamt checkades in på bagage. Personalen vid Norwegiandesken på Kastrup var otroligt hjälpsamma och måna om hundarnas väl och ve. Det var då en faslig tur då stressnivån på såväl Anna som mig var extremt höga. Morgonens hysteri kring järnvägsstationer, P-hus, biljetkontrollanter etc kan vi väl bara stryka ett streck över efter en enda konklusion: HUR I HELVETE KAN MAN FLYTTA EN JÄRNVÄGSSTATION UTAN ATT DET FRAMGÅR VARE SIG PÅ NÄTET ELLER PÅ DET STÄLLLET DÄR STATIONEN TIDIGARE LEGAT?????? Om stationen dessutom inte skulle flyttas förrän 12:e december så kan man tycka att åtminstone det vore en gräns att lita på...BAH!


         


Flyget ner gick prima och att fånga en taxi var ingen svårighet. Solen bara lyste och lyste och det var så otroligt fantastiskt att få ta av sig jackan och den tjocka tröjan och möta varm vårsol (för det var så det kändes) Vi togs emot av personalen på ett urgulligt litet pensionat i de gamla delarna av Alicante. Sedan var det dags för oss att röra på benen, vi hann ta ett halvvarv upp på Santa Barbara innan vi begav oss ner mot stranden och ett kallt glas sangria. Alicante är en stad som ska upplevas till fots, så det är det vi ägnade en massa timmar åt. Det var    två trötta hundmänniskor och en galet trött liten Bacon som somnade på hotellrummet. Lördagmorgon åt vi frukost på en solig terass och njöt av Medelhavets blåa ton med solglitter. Taxi till utställningsplatsen och vi anlände som de stjärnor vi var. Spanien har ett lite annat system än vi Nordiska länder, de gör på samma sätt som i Tyskland. Nummerlappar hämtas på plats. Då visar det sig att Bacon stod anmäld som Champion hane. Det var inte helt enkelt att få dem att förstå att hon inte var Macho utan Hombra...i alla fall om man nu inte pratar spanska och de inte engelska. Nåväl, på samma sätt som man alltid blir bemött här nere så löste sig allt. Bara man har tålamod och försöker så går det mesta - men jag måste verkligen lära mig spanska!!!!


Bacon blev efter en smula förvirring BIR, det var också en liten annorlunda bedömningsgång men jag var strålande glad förstås. Ja ända tills det visade sig att min research varit usel, man kan inte alls få cert i championklass. Nåja BIR är aldrig fel det heller. Anna och jag njöt av utställningsrytmen, hundarna, solskenet och maten på utställningen och strax efter kl. 16.30 äntrade vi gruppringen. Bacon var i full gång och strålande lyckliga blev vi förstås när vi blev grupp 2:a. Underbar känsla och massor av fotografer cirklade runt gruppodiet, så man kände sig verkligen uppskattad. En smula hysterisk bussfärd hem till Alicante och en stilla promenad hem till pensionatet fick avsluta dagen och det var två trötta människor och en sprallig bullterrier som somnade gott.


 


Söndagen inleddes med min nyfunna rutin av kaffe (con leche...ni ser jag lär mig!) på soliga takterassen innan vi tog taxin till utställningen. Den här dagen dömdes vi av Patrik Cederlöf och även han fann sin rasvinnare i Bacon. Vårt utställningsmål uppnåt: CACIB! Bredvid oss fanns en hel mängd av en ras jag aldrig sett innan, lättast översatt till Valencianska råtthundar. Såg ut som en blandning mellan pinscher, terrier brasileiro och foxterrier. Vilka festliga hundar! Om jag ska flytta till Spanien så ska jag absolut skaffa mig en sådan! Grupperna var lika väl organiserade som dagen innan och det var vår rasdomare från lördagen som dömde gruppen. Lyckan var total då speakern ropade upp att Mejor el Grupo var Bullterrier miniatura. Bacon hade vunnit sin tredje grupp!!! Lilla randiga spindelgrisen - min fina stjärna! Det är en alldeles speciell känsla att få gå bland de andra gruppvinnarna och vänta på BISet. Vår BIS-domare var Frank Kane och vi fick gott om tid att förevisa både rörelser och stående. Vi fick ställa oss på en otroligt hedrande tredjeplats, BIS 3 på en Internationell utställning i Spanien!!!!


   


Måndagen blev en underbar orgie i god mat, vacker bebyggelse, sangria, sangria och sangria. Vem kan egentligen klandra oss efter två fantastiska utställningsdagar? Inte trötta men lagom berusade somnade vi sent måndagmorgon för att dricka vårt sista morgonkaffe på takterassen innan flyget tog oss hem.


Knappt hann vi landa i Svedala innan det var dags att packa väskorna igen. Stockholm och Nordisk vinnare var målet med resan. Vi fick ta ett helt oplanerat pitstopp i Nyköping, där jag lovar att jag träffade på den mest pratglada nattportier jag någonsin träffat. Hon pratade fan i mej nonstop under de 20 minuter det tog henne att checka in oss. Vi anlände tidigt till Stockholm och bänkade oss vid bulleringen. Trevligt att träffa alla kända bulleansikten och lika härligt är det att folk verkligen glädjs med Bacons framgångar. Tusen tack för era varma gratulationer. Den här dagen visade sig tillhöra lilla vackra Yihoo, som vann juniorklassen med CK och blev Nordisk juniorvinnare-11 och med den titeln kom också vår biljett till Cruft's. Bacon hade en av sina sämsta helger någonsin resultatsmässigt...Hur dåligt? 3:a bästa tik...*ler* Man blir bortskämd med en sådan hund och nog inser jag att jag borde glädjas över hennes jämnhet. Men jag åkte för titeln så inte kan jag säga att jag var nöjd med hennes resultat. Vackra Yihoo förvånad hela ringside då hon stod strålande vit som en lucia på 4:e platsen i bästa tik. Om man har två bulletikar varav den ena är junior och den andra just fyllda 2 och står 3/4 i bästa tikklassen på Nordens största utställning då kan man bara le... Mina flickor är sagolika och jag är så glad för dem båda!


   

Dessutom har jag hunnit fixa ny frilla, courtesy of Jack Brander!


Hem till julstress och mer julstress. Hundar på längden och tvären i tusental (kändes det som). Jag var minsann trött när jag tog julledigt den 22:a. Julen har varit en slö historia med undantag för att juldagen innebar en parningsresa till Göteborg med gula Hayley och annadagen hundutställning i Moheda. Så firar jag lat-jul. Hoppas ni alla haft det bra. Idag bjuder schemat resa till Göteborg och ny date för Hayley. Rapport kommer för alla valpsugna....(Jenny Eriksson du kan sluta läsa nu!)

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards