kennelskybar

Alla inlägg den 26 oktober 2011

Av Hanne Winninge - 26 oktober 2011 06:38

Jag skriver mina inlägg allt som oftast i egenskap av uppfödare. Jag har ju varit det rätt länge nu och mycket av det som rör mina tankar kring hundar är ju just uppfödarrelaterat i form av avel, prov, organisation och utvärderingar på olika sätt. Det är ett enkelt sätt att angripa alla problem på, att granska dem från sin egen sida. DET är alla oftast väldigt duktiga på och inte kan man klandra oss människor för att vi tar den approach som är lättast för oss, nämligen vår egen Men det kan också vara nyttigt att granska saker från andra vinklar, för man får inte glömma att jag inte alltid ÄR uppfödaren - jag är ju också valpköparen och om jag nu är en sådan uppfödare som köpt in valp på länge så får jag väl helt enkelt försöka se det från andra sidan. Det är en nyttig övning.


 


Uppfödare handlar med valpar, valpköparen har det enda gemensamma med dig som uppfödare att den handlar en valp av dig. Många reagerar starkt och säger att det är helt annorlunda än att sälja bilar, men är det egentligen det? Folk kollar upp noga vilket märke på bil de vill ha, de kollar noga på bilen och kikar på besiktningspapper, handböcker och ifyllda reparationer/kontroller och slutligen skrivs det långa kontrakt mellan de två parterna. Det verkar vara en betydligt bättre grund för ett lyckat köp än det våra valpar får i många fall. Jag skriver våra för att visa att dessa hundvalpar är såväl köparen som säljarens ansvar. Man skulle förstås önska att det fanns bara goda säljare och goda köpare, men så ser ju inte världen ut.


 



När slutar valpen vara uppfödarens och när blir den en del av sin nya familj? För mig är det enkelt: jag har inga valpar. Ingen av de valpar som fötts hos mig har känts som mina, när jag sparat en valp har den först vid beslutet blivit min, innan dess var den EN valp. Rent juridiskt är det uppfödarens valp fram tills dess att handpenning erlagts och kontrakt skrivits, då är valpen köparens. Det finns inga eller extremt små möjligheter för en uppfödare att bryta en med handpenning tingad valp där köpeavtal skrivits. Kanske är det därför som allt färre uppfödare tar handpenning, för de facto är det så att handpenningen bara är till valpköparens favör. För i 90% av fallen så blir det så att SKK rekommenderar att man lämnar handpenningen åter om valpköparen drar sig ur...Kan vara något att tänka på eftersom du kan försöka dra dig ur en bilaffär där du lagt handpenning och tro att du ska få den tillbaka, hahaha.


Valpens namn bestäms av uppfödaren. I stamtavlan menar jag då och inget annat. Nog finns det uppfödare som dessutom senare ger valparna i kullen kallasnamn, men jag tror att de flesta uppfödare frågar sina valpköpare om vad den nya hunden ska kallas och kallar valpen efter det, eller så heter den ingenting alls fram tills dess att den nya familjen är bestämd. Jag ger inte valpar namn om det inte är så att de stannar kvar hos mig efter 8 veckor eller att de blivit så att säga strandsatta av en tilltänkt köpare som dragit sig ur, då vill jag byta namnet. De flesta uppfödare accepterar snabbt den nya familjens namnval, vilket förstås är det rimliga. Tänk om bilhandlaren bestämt att du inte fick byta registreringsskylt på bilen eller sätta din egen företagslogga på sidan?



Valpens skötsel och uppfostran har givetvis det nya hemmet ansvaret för. Uppfödaren har möjlighet att påverka detta bara genom en god kontakt med sin valpköpare. Vissa valpköpare köper sin valp på samma sätt som man kan köpa en bil, man kör därifrån och vänder sig sedan till en bra bilverkstad om något går sönder. Uppfödaren kan känna sig frustrerad över långtgående veterinärbesök, bristande pälsvård, omständiga träningsmetoder utan resultat eller vad det nu månde vara. MEN valpen/hunden är inte uppfödarens och man kan bara nå fram genom att ha en hållbar relation med sin valpköpare. Genom att ställa orimliga krav om deltagande vid röntgen, MH, hälsotester, utställningar eller vad det nu månde vara så gör man faktiskt fel i mina ögon - man har som uppfödare inte rätt att KRÄVA något alls. Man kan be och man kan önska, man kan tala om dessa önskemål vid kontraktets upprättande och man kan försöka lirka men vill inte valpköparen så vill den inte. Trist, men då måste man inse att det är min kommunikation som uppfödare som brustit eftersom mina valpköpare inte vill hjälpa mig nå fram till de mål jag ställt. Även om man som uppfödare blir frustrerad och även om man upplever det som att valpköparen är svår att hantera. För visst får du lackera om din nya Lotus till rosa med gula prickar om du vill, eller låta Volvon rosta ihop.....


Valpens sexualdrift bestämmer också valpens nya familj över. Det är valpköparen som beslutar om hanhunden ska kastreras eller om han ska få gå i avel och om han ska gå i avel till vilka tikar. Det är valpköparen som bestämmer om de vill att tiken ska få valpar hemma hos dem och vem som ska få bli pappa i så fall. Jag förstår att det måste vara oerhört frustrerande att se sin lovande stjärna bli mamma till en blandraskull med en dogo argentino vid 19 månaders ålder eller om hanen man sålde med så stora förhoppningar kring blir kastrerad vid 9 månader. Men vet du? Det har inget med dig som uppfödare att göra. Bilhandlaren kan inte hindra sin köpare att göra en streetracingcar av sin Skoda Felicia eller om den vill köra folkrace med den nya mercan. Så är det bara.


 


Valpens liv och fortsatta hem är också ett beslut som valpköparen fattar själv slutligen. Om valpen inte längre kan bo kvar i sin familj så kan man hoppas att man blir kontaktad som uppfödare. Man kan hoppas att när den dagen kommer då hunden ska till andra sidan regnbågsbron att det finns en ägare som hör av sig till uppfödaren för att berätta. Visst är det djupt tragiskt att höra om 2 år gamla hundar som avlivats av luddiga skäl, men beslutet låg hos ägaren.


Det betyder alla ni där ute att rätten till en valp övergår till valpens nya familj då kontraktet skrivs, efter det är uppfödaren bara en människa som kan be att få vara en del av valpens liv och vedermödor. Det är då kontakten mellan valpköparen och uppfödaren blir av verklig betydelse - inte för valpköparen utan för uppfödaren. Kanske gör det här det extra tydligt för er därute som, liksom jag stundtals är valpköpare varför uppfödare är så knepiga med frågor och funderingar då de ska sälja er sina valpar. Men min största uppmaning ligger faktiskt till mina uppfödarkollegor: valpen är inte din, den var egentligen aldrig din. Den var en handelsvara och du kan inte hävda emotionella band till någon annans saker som bäring för att döma människor för deras brister eller handhavandefel! Jag kan inte hindra dig från att känna så (om du nu gör det), men du kan hindra dig själv från att agera på det!!!! Du kan bara finnas där i valpens liv om den nya familjen låter dig, så ta till vara på dina valpköpare och våga lita på dem - det är det enda du faktiskt kan göra.


Mitt allra största tack till mina valpköpare för att jag får vara en del i era hundars liv och till er som valt att köpa er hund hos mig men som sedan funnit en egen väg i hundägandet skickar jag ett varmt lycka till.


Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards