kennelskybar

Alla inlägg den 6 oktober 2011

Av Hanne Winninge - 6 oktober 2011 05:50

Jag har haft en egen inre diskussion med mig sjäv och funderat mycket på om olika ord har olika betydelser inom olika delar av mitt liv. Nu menar jag inte ord som blå, som i den verkliga världen är färgen på himlen, havet, grannens hus eller mina egna ögon och som i hundvärlden är ett annat ord för grå/svart eller möjligen så hårt nischat att det betyder genetiskt avblekt. Nej inte de där faktaspråksorden utan andra ord: mest har jag zonkat in på ordet lojalitet och vad det står för.


Jag har ju en ganska stor fallenhet för grava generaliseringar och polariserande monologer, så här kommer ytterligare ett sådant inlägg. Jag börjar med hur jag tänker mig begreppet lojalitet i den verkliga världen och vad detta begrepp för med sig i handling där.


Lojalitet innebär egentligen bara att man är lojal, Lojal beskrivs enligt SAOB så här: om rättar sig efter gällande lagar l. föreskrifter, laglydig; som är sin lagliga överhet trogen,; ofta allmännare: som uppfyller sina (rättsliga o. moraliska) förpliktelser (mot en annan) som (mot en annan) iakttager hederns fordringar l. avhåller sig från svek l. knep l. obstruktion o. d.; äv. i överförd anv., med sakligt huvudord (t. ex. om sinnelag, beteende, medvärkan): varigm ngn visar laglydighet l. lojalitet. Lojalt foga sig i ett beslut. Hoppas på ngns lojala medvärkan. Vara lojal i affärer, mot sina kamrater. Jag är af naturen lojal ty "En skall styra med kraft och vett". TEGNÉR (WB) 5: 437 (1825). En loyal undersåte. HWASSER VSkr. 1: 17 (1852). SVD(A) 1929 nr 210, s. 6. – jfr ILLOJAL


Sålunda skulle man kunna tycka att ordet är lika applicerbart inom hunderivärlden som den verkliga världen och ändå tycker jag mig se en sådan markant skillnad.



Lojal i den verkliga världen förknippar jag med något positivt och jag sätter helt in det i familj och vännerrelationer och inte alls i förhållandet gentemot folk som står över eller under mig i status. Lojalitet är t.o.m extremt viktigt för mig då det gäller mina vänner. I lojaliteten lägger jag egenskaper såsom att man kan låna mig sitt öra och sedan behålla den information man får för sig själv i de fall då det behövs. Att man har förtroende nog för mig för att göra detsamma. Man "säljer inte ut" vänners förtroende även om vänskapen tar slut eller ebbar ut i intensitet.  I lojalitet ligger också att vara ärlig och uppriktig - att våga vara den man är och inte vara en lismande ja-sägare. Som sagt lojalitet är extremt viktigt för mig och inget ger mig en beskare smak i munnen än då jag upptäcker att en vän inte varit lojal. Grund för avsked snudd på. Däremot innebär det inte att jag förväntar mig att de ska slåss för mina principer eller hamna i konflikter med utomstående pga att man är vän med mig. Lojal är man med mig - inte åt mig eller för mig.


 


Lojalitet i hundvärlden verkar vara av en annan kaliber. Lojalitet i hundvärlden innebär att man kliver uppp på barrikaderna redan INNAN man är ombedd eller kanske HELT UTAN att vara ombedd. Med näbbar och klor ska den feodalherre som styr fraktionen dfär man tillhör försvaras. För visst är det tydligt att det i denna lojalitet finns tydliga spår av hierarki och statuspositioner. Inte sällan är det så att överkuckun helt slipper lägga sina fingrar i den smutsiga byken utan bara kan se på när andra sköter konflikten eller opinionsbildningen.


 


Jag ska ge dig några exempel som jag träffat på ur hundvärlden för att förklara vilken typ av lojalitet jag menar.


Exempel 1. Ny uppfödare började sin bana med att köpa hund från "fel" kennel eller åtminstone en kennel från B-laget och parar sedan med en vänninas hane och får sin första kull. Kullen blir kanske precis vad man förväntat sig, en sällskapskull, men uppfödaren sparar ändå en tik. Tiken ska sedermera paras och nu har uppfödaren fattat galoppen och vill välja en lite "bättre" hane till kommande kull. Hon tillfrågar en hanhundsägare om detta och det är nu "lojaliteten" spelar in. Följande alternativ finns. 1.) Hanhundsägaren kontaktar sitt kontaktnät och får höra att tiken är från en skräpkull och att det inte är något att para. 2.) Hanhundsägaren har högre status i sin fraktion och kan vända sig direkt till sin fraktions överhuvud som därefter beslutar hur h*n skulle gjort. 3.) Den nya uppfödare vände sig direkt till överkuckun och får ett ja om överkuckun behöver pengar eller av andra anledningar vill vara "snäll"  Möjligen skulle man kunna spekulera kring ett alternativ 4 (åtminstone i teorin) Hanhundsägaren granskar tiken och svarar utan att ta del av andras tankar/värderingar/förhållningssätt inom sin fraktion.


Exempel 2. Valpköpare har skaffat hund från en kennel A och trivs bra med sin valp och önskar en kompis till sin fina hund. Den här gången vill man ha en annan färg på hunden varför man hittar en lämplig valp hos kennel B. Kennel A och B har en minst sagt frostig relation och då köpet framkommer så svallar känslorna heta hos uppfödare A, som gärna vill göra gällande att valpköparna är kompletta idiopter och knappt tar hand om sin första hund. Detta når uppfödare B:s öron som då uppfattar situationen som att h*n skulle vara oseriös som sålde valp till valpköparen i fråga. Det är nu uppfödare C, D,E och gärna F,G och H med, lägger sig i diskussionen. Gärna helt beroende bara av vem man vill ha sin allians med. Det hela slutar med att uppfödare K ringer upp valpköparen ifråga för att säga ett par sanningens ord. Valpköparen blir mäkta förvånad av detta, då hon valde att byta uppfödare bara av den enkla anledningen att uppfödare B hade en valp i den färg hon önskade.


Exempel 3. Uppfödare A har starka visioner om hur uppfödararbetet ska bedrivas då det gäller hälsa. Rasen ifråga ska ABSOLUT röntgas, ögonlysas, DNA-testas och prövas på allehanda sätt. Valpköparna är mäkta imponerande av detta arbete och är nöjda med sina hundar som har så väl hälsotestade föräldrar. På uppfödarmötet träffar uppfödare A på andra uppfödare som inte delar hans/hennes visioner utan vill lägga in andra aspekter i sin uppfödargärning: exteriör, inavel, mentalitet osv. Uppfödare A fortsätter hävda sin väg. Hemma på sin kammare skriver hon sedan ett långt blogginlägg om hur andra uppfödare struntar i hälsoarbetet och hur han/hon kämpar i motvind mot dessa stenstoder som vägrar se på alla hälsoproblem. Runt uppfödare A sluter valpköparna upp och publicerar inlägg på inlägg på forum/bloggar osv och fokus hamnar helt på hälsa. Presumptiva valpköpare riktar all sin energi på att få svar på hälsofrågor och de uppfödare som nu inte fölljer uppfödare A:s intentioner hamnar i blåsväder.


Ser ni alls vad jag menar? Ser ni att lojaliteten inte alls var påkallad utan allt som oftast är ett resultat av någon enskild person med hög status  känt sig kränkt eller vill ha rätt? Inte sällan blir det hela direkt komiskt när överkuckun plötsligt tvingas ändra sin inriktning, förändra sina direktiv för att kombinationen som Han/Hon nu ska göra själv strider mot tidigare uttalade krav.


Lojaliteten blir då ett sätt att förevisa sin egen placering i hackordningen och befästa sin tillhörighet. Om man dessutom direkt förevisar denna lojalitet genom hälsningar i gästböcker, kommentarer på fb eller i det ultimata att direkt anfalla utomstående ökar förstås chansen att man får krypa högre upp i rankingen.


Missförstå mig nu inte. Jag är på inga sätt undantagen från detta. Jag har haft egna undersåtar, lika mycket som jag varit en. Lika ofta som jag själv placerats i ett fack av tillhörighet så har min vänskap med någon placerat denna i ett alldeles eget fack. Nu för tiden har jag lärt mig en sak, man har inga vänner hos uppfödarna inom sin egen ras, man har bara tillfälliga allianser eller professionella åtaganden. Mina hundvänner ligger inom helt andra raser, mina verkliga vänner pratar jag om och inte de som i missriktad lojalitet går i försvar ÅT mig.


 


En mycket klok kvinna sa en gång åt mig, när jag besviket beklagade mig över att mina tidigare förehavanden med en kennel gjorde att jag inte blev tagen på allvar utan bara som en medlöpare eller schackpjäs som bara gjorde drag som passade min uppdragsgivare: "Hanne, profet blir man aldrig i sin egen hemstad och dessutom passar dig profetrollen dåligt. Var så som du är istället, för det är så jag uppskattar dig bäst."


Så hur lojal är du??????

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards