kennelskybar

Alla inlägg den 25 februari 2011

Av Hanne Winninge - 25 februari 2011 08:41

Man blir aldrig fullärd som uppfödare, inte som hundfrisör eller mamma heller, men det hör just nu inte till saken. För första gången har jag bestämt mig för att progesterontesta en hund. I vanliga fall vet jag på ett ungefär när tiken skall paras, på bedlington runt 14-16:e dygnet. Men med Space har det varierat ganska mycket och eftersom jag nu inte kan lämna tiken hos hanen, så vill jag vara säker på att jag får ihop det på ett bra sätt.


 


Dessutom är det ju en bra erfarenhet att göra på hemmaplan och inte stå där som en nybörjare när man verkligen behöver förlita sig på det (en tilltänkt hane bor ju som bekant i Kroatien) Sålunda provar vi. Jag vet att det skiftar oerhört mycket hur snabbt en tik stiger i progesteronhalt, allt beroende på löplängd etc.


Just nu är Hayley på dygn 10 och sålunda alldeles för tidig att para. Jag tror själv att onsdag/torsdag borde kunna passa, men vi får se vad testet säger. Måndag har jag iaf planerat in för en liten första premiär (reservdag för ångestfyllda uppfödare som inte vill missa höglöp)


Visst finns  det massabra sätt att själv bedöma sin tiks mognad utan att blanda in veterinär:


1.) Blodet ska vara tunt och jordgubbsrött

2.) Tiken ska vara väl svullen i vulvan och lös i mellangården.

3.) Tiken ska vika undan svansen vid beröring

4.) Hanar i närheten ska visa tydliga tecken på att vilja bestiga och tiken ska svara med parningsbeteenden.


Bra sätt allihop, men föga vetenskapligt. Jag tänker prova vetenskapen den här gången och se om den slår erfarenheten på fingrarna. Ett spännande empiriskt test och med enkla svar: många valpar, få valpar, inga valpar.


Tjupp, tjupp. Dags att jobba.

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards