kennelskybar

Alla inlägg den 7 februari 2011

Av Hanne Winninge - 7 februari 2011 17:27

Hmmm...jag vet inte just vad jag ska visa  min superstiliga brindletös i. Älskar mina lila kläder, men är rädd att de är lite för kontroversiella i brittiska kretsar.


Anna och jag hittade den här fräcka mörkbruna manchesterdräkten. Vad tycker ni?


a.) Lila dressen


 


b.) Bruna manchesterdressen (fast jag är inte just i ordninggjord, ähum)


 

c.) Svarta strikta dressen


 


d.) Eget förslag.... Men tänk på min stackars begränsade budget. Fast jag gillar lila....

Av Hanne Winninge - 7 februari 2011 17:02

Kalmar djursjukhus suger! Det var smutsigt, sjaskigt och helt out of date. Som att kliva in i på en rysk abortklinik.... De har vare sig nummerlappar eller kö och man vet inte om man ska anmäla sig eller låta bli. Det finns totalt 8 sittplatser i hela väntrummet. En kvinna fick vänta i över 2 timmar på sin direktreglering via försäkringsbolaget eftersom Kalmar Djursjukhus uppenbarligen inte vara sig journalför eller gör något annat via dator, fax känns gammaldags och tryggt??????


Vi fick vänta 25 minuter efter utsatt tid innan vi fick komma in. Då får vi träffa en djursjukvårdare som undrar vad det är för test vi ska ha hjälp med. Hörseltest förklarar jag snabbt. Oj då säger hon, då har det blivit fel. Det kräver veterinärtid och du har bara tid hos djursjukvårdare...Dah? Veterinär tillfrågas och är just på operation, men ska kunna bli ledig för test inom 20 minuter. Då ska vi plötsligt inte få vara med på testet och dessutom ska de behålla valpen. Stopp och belägg här lämnas ingen av mina valpar bort utan att jag vet varför och utan att det är tvunget.


Ytterligare 20 minuter senare får Yihoo sin lugnande spruta och vi får följa med till ett avskilt rum. Veterinären var trevlig och fick slutligen ordning på sladdar och nålar. Då funkar inte apparaten. 3 personer försöker laga dator/testutrustning med hjälp av support i telefon, utan resultat. Yihoo börjar vakna och får sederas om. Kvart över 12 bestämmer vi oss för att strunta i alltihop och Yihoo får en kvickna-till-spruta. På vägen ut ger veterinären mig en påse hundmat (typ 2 kilo) som en liten kompenastion för allt strul...


Du skämtar va? 14 mil enkel resa, missar i begärd åtgärd, väntetider in absurdum och trasig utrustning samt en heldag borta från arbetet och jag får en påse värde 129 kr?


Det hela slutade alltså med 30 mil, 6 timmar och X antal kronor och ingen testad Yihoo. Jag blir galen!!!!

Av Hanne Winninge - 7 februari 2011 07:36

Hittade en informativ text om testet, förvisso på engelska men ändå. Ska skriva mer om det, fota och videofilma till hemsidan. Spännande värre, har aldrig varit med om det här testet tidigare.

BAER-test


The hearing test known as the brainstem auditory evoked response (BAER) or brainstem auditory evoked potential (BAEP) detects electrical activity in the cochlea and auditory pathways in the brain in much the same way that an antenna detects radio or TV signals or an EKG detects electrical activity of the heart. The response waveform consists of a series of peaks numbered with Roman numerals: peak I is produced by the cochlear nerve and later peaks are produced within the brain. The response from an ear that is deaf is an essentially flat line. In the sample recordings shown below, Puppy 1 heard in both ears, Puppy 2 was deaf in the left ear, Puppy 3 was deaf in the right ear, and Puppy 4 was deaf in both ears. Because the response amplitude is so small it is necessary to average the responses to multiple stimuli (clicks) to unmask them from the other unrelated electrical activity that is also present on the scalp (EEG, muscle activity, etc).

The response is collected with a special computer through extremely small electrodes placed under the skin of the scalp: one in front of each ear, one at the top of the head, and one between the shoulders. It is rare for a dog to show any evidence of pain from the placement of the electrodes - if anything the dog objects to the gentle restraint and the irritation of wires hanging in front of its face. The stimulus click produced by the computer is directed into the ear with a foam insert earphone. Each ear is tested individually, and the test usually is complete in 10-15 minutes. Sedation or anesthesia are usually not necessary unless the dog becomes extremely agitated, which can usually be avoided with patient and gentle handling. A printout of the test results, showing the actual recorded waveform, is provided at the end of the procedure.


 

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards