kennelskybar

Alla inlägg under november 2010

Av Hanne Winninge - 11 november 2010 06:52

Vi har skaffat tillskott på trimmet: både då det gäller personal och utrustning. Först och främst har vi fått hundmassör. Carina kör GSM på helkropp för hundar och det har varit ett trevligt tillskott i vår verksamhet eftersom det speglar en helhetssyn med hunden i fokus som jag vill att mitt trim ska ge! Men vi har också satsat på ett löpband för hundar.


  


Här kan jag säga att det var med viss skepsis som jag började sätta mig in i frågan. Svenskens naturliga inställning till löpband för hundar är utmärkt!, nämligen att: "Hundar skall rastas lösa i skogen och med långa promenader och inte på något löpband!" Jag tycker om den inställningen, den tyder på ett genuint hundintresse och intresse i hundens naturliga välbefinnande. Det enda som saknas är lite bra info och vips har man sunda hundar med rätt pålästa hundägare.


Löpband för hundar ska givetvis ALDRIG ersätta riktiga promenader med möjlighet att springa lös, nosa på fläckar, hoppa över stenar och umgås med artfränder. Men den kan vara ett supplement till motionsträning för hundar som kräver extra muskelmassa och kondition inför vissa hårdare belastningar, den kan vara en möjlighet för vissa hundar att få röra sig snabbare än promenadtakt och den kan vara uett utmärkt rehabiliteringsredskap. Alla de här sakerna och det faktum att det kan vara en bra del för överviktiga hundar att ta del av, kontrollerad motion i lagom tempo och lagom dos.


  


Vi är hittills mycket nöjda med gensvaret hos våra kunder och att minibullan Bacon glatt travar 2*10 minuter är väl också ett kvitto på att våra hundar faktiskt tycker om all typ av rörelseglädje! Annas Elmo springer lika glatt han sina 2*12 minuter. Med snön annalkande och med det urusla vägar här hemmavid kanske även labradorerna kommer kunna få prova. Om inte annat som ett bra steg innan deras massage inträffar. På så sätt kan Carina göra en löpstegsanalys och direkt hitta felområdena.


Vi är glada att inte bara kunna erbjuda pälsvård utan också friskvård i form av öronrensning, kloklippning, tandstensborttagning med NYA utökade möjligheter till massage och löpband. Vårt nästa steg blir nog en våg och viktgrupper för överviktiga hundar med råd om kost, motion och bra massage. Härligt att få tänka nytt och framåt istället för att stagnera som något gammalt halvsunkigt hundtrim i en källare. Jag är stolt över min arbetsplats, är du?


  

Av Hanne Winninge - 8 november 2010 05:01

Helgen har varit intensiv, planerar att skriva mer utförligt om den lite senare. Vi har hunnit med allt från RAS-möten till utställningar och annat. Men nu vill jag börja med att gratulera de mina:


SKYBAR ATTENTION, alias Scilla som med matte Anna-Lena debuterat i A-provens värld. Hon tog hem ett fint första pris och placerade sig som 3:a i det minst sagt välmeriterade sällskapet. Stort grattis till matte Anna-Lena och ett tack från en ödmjuk uppfödare som vet att inse när man sålt rätt hund till rätt förare - vilket dreamteam ni är!


SKYBAR MOJITOS FOR TWO, alias Lycka visades av "lillmatte" Elin i Växjö Tipshall och tillsammans vann de både sin klass med ck och tog hem en mycket hedrande 4:e placering i Bästa tik klassen. Moster Tara, Fräcka Frillans Tapejara (e. INTUCH Rivendown Gandalf the Grey) blev Bästa tik och BIM, grattis till långväga resande och ägare Eline! Ulrikas fina Ginza, Arc-en-ciel A perfect day blev Bästa tik 3:a, lika fin som vanligt! Tack till Ami som kunde korrigera mina bludderfel, för nog såg vi att det var Ulla Kempes hane som blev BIR och dessutom en fin reservplacering i gruppen!


SKYBAR DEKADANCE, alias Hayley visades för dagen av nanny Anna och de skötte sig utmärkt i ringen. Tyvärr var det inget som uppskattades av domaren, så de fick gå hem utan pris den här gången. Vi andra log en smula, då han inte sett en jaktlabrador i en utställningsring innan och blev uppenbart förvirrad över denna slanka uppenbarelse. Bra gjort söta gula hund och Anna trots brist på resultat.


BULLIEBOMPAS GILL SANS, alias Bacon fortsätter vara allt jag drömt om och fick inleda domare Henrik Johanssons dag med cert och BIR. Hon showade loss som vanligt och att få gå in med henne i stora ringens Finaler är verkligen riktigt roligt. Hon är en sådan liten attentiowhore!


Dessutom viskade en liten fågel i mitt öra att nästa stora stjärnskott från kennel Skybar - SKYBAR COLLATERAL har blivit anmäld till Stora Stockholm. Bra tänkt matte Jenny, ni kommer ha värsta fancluben vid sidan av! *lovar*


Av Hanne Winninge - 2 november 2010 06:07

SKYBAR BUXOM, Viggen, i Öppen klass B-prov, Jönköping 2010
 
Samarbetsvilja: Utmärkt med sin förare och följsam för signaler
 
Sökarbete: visat mycket stor söklust och täcker marken bra.
 
Fart: utmärkt
 
Uthållighet: mattas ej
 
Näsa: använder näsan bra.
 
Dirigerbarhet: väl i hand och tar dirigering bra
 
Markeringsförmåga: utmärkt i vatten, något yvig och oprecis på land.
 
Skottreaktion: normal
 
Stadga: fast i skott och kast.
 
Apporteringslust: mkt stor med snabba inlevereringar
 
Apportgrepp: ibland mindre lämpligtgrepp men ej hårt. Bra avlämningar.
 
Simteknik: simmar snabbt
 
Vattenarbete: går villigt i vatten och har stor arbetsvilja.
 
Spårningsförmåga: säkert spårarbete, snabb.
 
Hundtolerans: ua
 
Sammanfattande kritik: En hund med mycket god arbetskapacitet och god viltfinnarförmåga. Endast små detaljer kan förbättras.
Jag tycker att Linda och Viggen ska sträcka lite extra på sig! Det här var fina lovord och vi håller förstås med.

Av Hanne Winninge - 1 november 2010 05:34

Att vi har många svarta skönheter från Spacekullar att vara stolta över vet nog de allra flesta. Att det dessutom är svarta tikar förda av inte så svarta tjejer är väl kanske mest ett roligt sammanträffande. Inte lika roligt dock som det jag kan berätta nu.


SKYBAR BUXOM aka Viggen tog första pris i Öppen Klass B-prov i Jönköping i helgen. Matte Linda pratade om en fin kritik, så den ser jag fram mot att få presentera här lite senare.


      


Viggen har ju redan tidigare visat att hon är en klok hund. Med matte Linda har hon redan tävlat bruks i fin omfattning och nu vet jag att Linda fått blodad tand och säkert ligger i hårdträning inför kommande elitklass. För visst tror på vi att etta nummer två kommer dansa in här också.


Stort grattis iaf från mamma Space och syster Hayley.

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards