kennelskybar

Alla inlägg den 30 november 2010

Av Hanne Winninge - 30 november 2010 07:03

Bullar är fräcka hundar - ni har hört mig säga det innan och ni lär höra mig säga det igen.


Men de har en manisk sida som inte får tämjas för hårt, men som inte får släppas fri heller. De kan helt zonka in på bollar, pinnar eller i Bacons fall vattenkannor i plast. De kan leka i timmar med samma föremål helt obrydda om världen runt omkring. De är maniska när de leker också. De leker hett, intensivt och påstridigt. De sover förvisso maniskt också: liggandes på rygg inknölade bland soffans kuddar med ljudliga fiasr som förskönar området.


Bullterriers är rörliga hundar, enligt deras egen uppfattning är de typ den hundiga reinkarnationen av Herkules. Rena halvgudar med vilja av stål, svällande muskler och en massa uppdrag att genomföra. De river ständigt upp sår på nosen, tassarna, magen eller bröstet i sin fullkomliga övertygelse om att de är små pansarbeklädda luftvärnsmissiler. Jag har aldrig skrattat så mycket som när Bacon försöker jaga ifatt labbarna i skogen.


Men jag tror att bullterriers kan vara riktigt roliga att jobba med, deras maniska sida borde kunna gå att forma till jobbintensitet och frenesi. Jag vet ju att Bodil lyckades väl i sin Bodils minicirkus, iaf med träningen. *harklar*



Sedan vet jag flera bullar som är duktiga på viltspår. Kika på Veronicas hundar bara, www.bulliebompa.se


Och på det internationella forumet mötte jag den här underbara killen: agilityproffset själv!



Och i slowmotion för mer extrem display av styrka och vilja.



Men jag kan väl bara säga en sak och det är att min egene privata lilla träningsdröm är Bacon som Freestyletjej. Jag tror vi ska viga vår vinter åt det. Någon som vet hur man börjar? Boktips? Fram tills dess så får hon lite utlopp för sin rörliga vilja och envetenhet på jobbet. Titta bara så fint hon springer på löpbandet.




  

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards