kennelskybar

Alla inlägg den 31 juli 2010

Av Hanne Winninge - 31 juli 2010 08:26

Det där med att vara uppfödare är inte alltid bara att para-valpa-mata-sälja som folk tror. Det kräver ju en hel del tankeverksamhet innan man faktiskt bestämmer sig för vad man ska para, med vem man ska para och därefter att löpet infaller, att åparningen funkar, att tiken blir dräktig, att tiken får levande valpar, att valparna lever, att valparna är friska...osv.


Det finns så otroligt många ställen det kan gå snett på att jag stundtals förundras över att det blir några valpar alls!


Våren 2011 hoppas jag på ska innebära nya jaktlabbar här hemma. Antingen blir det min fina gula som ska få en mammaledighet eller måhända får jag låna Lindas kloka Viggen (Skybar Buxm) för en kull. Linda klurar lite på det här fortsättningsvis och Viggen är redan fint meriterad, så det är gulan jag får ta tag i.


Jag har anmält henne till två stycken NKL (nybörjarklass) i B-prov för retriever. Jag ska se till att hon får göra sitt MH och så hoppas jag att Jonas vill hjälpa mig med att klara iaf den första anlagsklassen viltspår med henne. Egentligen stasar vi nog på championatet men det låter förmätet att säga. Röntgad är hon, hon är prcd-PRA clear och tja kanske borde jag ta ut henne på en liten utställning också. Vi får se vad det blir med det helt enkelt.


  

Hayley som liten, man kan se virveln redan....


Sedan kommer vi till steg 2, vilken hane ska jag använda? Det är ju två kloka flickor, så två smarta killar måste ju väljas. Jag ska börja kika på det, men vet att jag redan förälskat mig i Red hos Birgitta på Meadowlark. Jag hoppas att hon låter mig får prova honom på Viggen isf. Gulan ja....det tål att tänkas på.


Du som är sugen på en egen liten fartkanon att träna med och kan erbjuda just det där alldeles underbara hemmet får gärna höra av dig. Tikvalpar på jaktlabbe är ju tyvärr en bristvara, så man får ligga långt fram i planeringen.


Idag önskar jag lycka till för alla nyblivna bedlingtonvalpköpare hos Ulrika på kennel Optimal Flex som får hämta sina fina valpar. Vad häftigt det är med alla 5 i superovanliga färgen blue and tan! Stolt pappa är uppfödd av mig och tillika pappa till min sista kull, Marie, Thomas och Jontes Foppa, Skybar Karaoke Ensemble.

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards