kennelskybar

Direktlänk till inlägg 19 juli 2010

Lämna hunden i varm bil - hur tänker man då?

Av Hanne Winninge - 19 juli 2010 06:45

Varje år får vi läsa i dags-och kvällspressen om hundar som antingen dött eller varit nära att dö till följd av sina ägares beslut att lämna kvar dem i bilen. SKK presenterade för många år sedan följande tabell som viusar hur varmt det verkligen blir i bilen:


TidpunktUtetemperaturSol / skuggaTemperatur i bilen
8.30+ 14Skugga+ 19
9.30+ 18Skugga+ 38
10.30+ 20Blandat+ 47
11.00+ 20Sol+ 58
12.00+ 23Sol+ 62
13.30+22Sol+85

Trots att denna tabell publiceras om och om igen och trots att den finns med i varenda katalog och vartenda starprogram jag någonsin läst på sommarhalvåret så fattar människor samma dumma beslut. Varje arrangerande klubb med självaktning måste alltså avsätta funktionärer som kollar av bilarna för att se så att alla hundar mår bra. Onödigt personalinsats egentligen, men hellre detta än att hundar skall plågas ihjäl för att människor är helt dumma i huvudet!


  



Jag hör på utställning efter utställning, i Sverige och utomlands, att man kallar på ägaren till den och den bilen för att det finns hundar som mår dåligt i den. Hur kommer detta sig? Man kan inte skylla på okunskap hos aktiva hundägare som valt att delta med en eller flera av sina hundar, men inte alla och följdaktligen lämnat resten i en kokhet bil. Människor som väljer att ta en aktiv del av hundsport borde vara klokare, mer insatta och göra riktigare val!


Om man är en vanlig svenssonfamilj som länar hunden på en skuggig plats i bilen en förmiddag för att sedan ta en runda på IKEA, som sedan kom att innehålla både lunch och glass samt milslånga köer vid betalning och utlämning, för att komma ut till en bil i fullt solsken med en avsvimmad eller död hund i sig, så kan jag MÖJLIGEN förstå att man inte insett faran. Man har inte kunskap om att hundar bara kan svettas genom tungan och kyla av sig på detta sett. Jo, jag vet att de kan det genom tassarna också, men den huvudsakliga avkkylningskällan är konstant hässjande. Man trodde inte det skulle bli så varmt och man trodde inte det skulle ta så lång tid etc.


  



MEN AKTIVA HUNDSPORTANDE ÄGARE?


De här människorna som lämnar sin hund i bilen för en plågsam död eller åtminstone kraftigt lidande och ångest borde verkligen veta bättre. Det är med bakgrund av detta som jag hoppas att SKK skulle kunna skärpa till sina befintliga regler. Jag har en del förslag som kanske tål att funderas på.


1.) I anmälan till tävling/prov/utställning skall ägaren kryssa i att man är införstådd med att hundar inte får lämnas utan uppsyn i varma bilar och att man ger arrangören rätt att krossa rutan i de fall då det finns tveksamheter om hundens välbefinnande. Man skall också upplysas om att i de fall då arrangören behöver bryta sig in i bilen så kommer fallet gå direkt till polisanmälan och till SKK:s disciplinnämnd.


2.) Ägare som lämnat hund i varm bil och där arrangören behövt kalla på ägarna via högtalarsystem och liknande skall då de anländer till den varma bilen få skriva under en anmälan som sedan går direkt in till SKK för registrering. 2 sådana anmälningar skall leda till anmälan till SKK:s Disciplinnämnd.


3.) Ägare som blivit anmälda till SKK:s Disciplinnämnd för Hund-i-varm-bil skall rendera minst 1 års tävlingsförbud samt strukna resultat från den tävlingen där händelsen inträffat.


4.) Ägare som erhållit tävlingsförbud för Hund-i-varm-bil bör innan de åter får tävla uppplysas om faran med att lämna hunden i varm bil och skriva under en försäkran om att detta inte skall upprpeas. Sker förseelsen igen skall medlemmen uteslutas!


  


Jag är inte mycket för förbud och piskor. Jag tror mer på upplysning, utbildning och morötter istället. Men efter att i åratal ha hört samma uppmaning på varenda tävling/utställning/prov gå ut till de deltagande människorna och TROTS detta sker olyckor, så har jag fått nog! Jag lyssnar gärna på dina tankar i saken och har du fler förslag på hur vi ska göra, så för fasiken skriv dem i kommentarsfältet!



 
 
Ingen bild

hundägare

19 juli 2010 10:16

det är bara ren idioti om man inte kan lista ut att man inte ska lämna hunden i bilen när det är varmt. Inte ens lite varmt egentligen. Alla vet väl (både hundägare och icke hundägare) hur snabbt det blir varmt om bilen står i solen och man går in och handlar lite snabbt, säg 15 minuter. Bilen har blivit till en bastu!!! Svårt att säga vad som ska göras.... Folk måste börja TÄNKA lite. Skulle du vilja sitta i en bil en varm sommardag, ÄVEN om det var i skuggan? troligen inte. Så varför lämna din älskade hund där?

 
Jenny/Nike

Jenny/Nike

22 juli 2010 22:53

Det var bara ett par år sedan de ändrade lagen, så att man som förbipasserande får, utan risk att bli anmäld, krossa fönstret på en bil om man ser en hund i nöd. Ett steg framåt, men det går långsamt. Dina förslag tycker jag är bra, det är lätt att kontrollera vem som äger bilen i fråga, och det är ett ansvar som tävlingsarrangören måste ta på sig.

http://www.lydnadshundar.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

22 juli 2010 23:25

Gillar dina förslag! Enkelt att lägga till vid anmälan och fler "medtävlande" höjer nog ögonbryn och agerar förhoppningsvis om dom ser en hund i bil på tävlingsplatsen.

http://www.hied.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards