kennelskybar

Alla inlägg den 19 februari 2010

Av Hanne Winninge - 19 februari 2010 07:05

Jag vet att jag själv ständigt skriver att jag har jaktlabbe eller fieldtriallabrador. Varför skriver jag det? Varför har jag gått i den fällan? Det är ju ungefär lika dumt som att tycka att vi måste skämmas om vi hissar svenska flaggan för då kanske vi tas för nationaldemokrater.


Alltså för mig finns det ju bara en labrador. Det finns bara apportören som används till jakt. Det finns bara den ständigt följsamma strävsamma hunden som älskar arbete och som har förmågan att både jobba i full turbospeed och lugnt avvakta nästa situation. Det finns bara en klok hund med klara ögon och passande yttre. Den hunden är labradoren för mig. Varför måste jag då lägga till jaktlabrador för att klarlägga vilken hund jag menar?


Varför måste jag tala om vilken stam min hund kommer från och varför i all världen ska jag tala om att min hund fortfarande används till det den ursprungligen avlades fram för? Det är knepigt det där.


Jag har ingen skam för att lägga epitetet jakt eller fieldtrial framför, men frågan är om showfolket tänker på samma sätt. Kan de sätta show framför sin labrador lika lätt och stolt som jag skriver jakt? Det undrar jag. För varje gång jag träffar någon som föredrar showlabbar så får jag höra att det är de som har den riktiga labradoren och att mina är fula fasanmissiler som egentligen mest borde tecknas som rena avarter. Jag har svårt att föreställa mig att någon labradoruppfödare skulle profilera sig som showlabbeuppfödare. Finns det sådana?


Se på skillnaden.....


  

Kloka Viggen (svart tikvalp efter Space)


  

Brun showlabbetik


 

PA önskade en bild på en gammal jaktlabbetik....Han tycket skillnaden var beroende på ålder. Så här är Space tre månader efter sin sista valpkull (hon fick 5 kullar totalt!)


Space har nu ökat 18 cm runt midjan...för er som gillar mått och statistik!

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards